מדבקות ברקוד - איך לבחור את הברקוד הנכון בשבילכם
מדבקות ברקוד הן מדבקות שעליהן מודפס ברקוד (קוד קווים) אשר מיוצג באמצעות סדרה של קווים ישרים ומקבילים, המכיל ספרות או אותיות.
הקוד המודפסת על המדבקה, מכיל בתוכו את המידע הקשור למוצר, כמו שמו ומחירו. את הברקוד ניתן לקרוא באמצעות עינית מתאימה לקליטה למחשב.
במדינות רבות בעולם אנשים קונים מדי יום בחנויות ובמרכולים מוצרים שמכירתם נרשמת בסריקת ברקוד. כדי להבטיח רישום מכירה מדויק, כל מספר המיוצג על ידי בר-קוד חייב להיות ייחודי. הכוונה כאן לא רק לפריטים העוברים דרך הקופה, אלא גם לפריטים המהווים יחידות לוגיסטיות (כלומר, שעבורם מתבצעות פעולות כמו הזמנה, משלוח וחיוב בכל שרשרת אספקה).
סימון האריזות בברקוד המציין את מספר המוצר המוכלל באריזה בתוספת ציון של כמות היחידות באותה אריזה (ע"י שימוש בקוד אריזה עליו נפרט בהמשך), יאפשר לכל המשתתפים בשרשרת האספקה שינוע וקליטה מהירה יותר של סחורות וניהול יעיל ומדויק של מחסנים.
סימון מאפיינים נוספים על גבי האריזה בנוסף לקוד המוצר וסוג האריזה מייחד למעשה את אותה אריזה מאריזות אחרות (של אותו מוצר) ומאפשר התייחסות לוגיסטית לכל אריזה בהתאם לאפיוניה.
קיימים שני סוגים עיקריים של ברקודים:
ברקוד חד מימדי - ברקוד אשר מורכב בדרך כלל מ 8-20 ספרות ואותיות.
ברקוד דו מימדי - ברקוד אשר מורכב מעשרות או מאות תווים.
כל סוג ברקוד מאופיין על ידי תקן המגדיר את ה"שפה" בה כתוב הברקוד.
תקנים נפוצים הם: code 39 ,code 128 ,EAN ,UPC, ועוד. תקן EAN נפוץ מאוד בתחום הקמעונאי (חנויות), ומאפשר לשמור על מספור ייחודי לכל פריט ופריט בכל העולם.
מהו ברקוד מסוג EAN?
ברקוד EAN או הברקוד הנפוץ בישראל EAN-13 הוא ברקוד אשר מורכב מ13 תווים הכוללים ספרות בלבד.
השלוש ספרות הראשונות הן לזיהוי המדינה (לדוגמא 792 בישראל), חמשת הספרות הבאות לזיהוי היצרן, ארבע הנוספות לזיהוי במוצר וספרה אחרונה שהיא ספרת הביקורת.
מכיוון שתקן ברקוד זה פותח לשימוש רשתות השיווק, הוא כולל גם כללים בנוגע לקריאות שלו לתועלת קוראי הברקוד בחנויות.
לברקוד EAN יש כללים ברורים כגון:
- רוחב הברקוד - רוחבו של הברקוד מקבע מעובי הקווים המרכיבים אותו. על כל קו להיות בעובי מינימאלי של 0.33 מ"מ.
- גובה הברקוד - הגובה שנקבע לברקוד עם רוחב קו בסיסי (לעיל) הוא 25.9 מ"מ. כאשר מכווצים או מותחים את הברקוד יש לשמור על הפרופורציות שלו.
- שטח - משני צידי הברקוד יש להשאיר שטח נקי מהדפסה. רוחבו של שטח זה אמור להיות פי תשעה מרוחב הקו הבסיסי של הברקוד.
כדי למנוע כפילויות, הקצאת מספרי ברקוד לחברות נעשית על ידי ארגוני תקינה - אמריקאי ואירופי. מועצת הקוד האחיד - UPC בדייטון שבאוהיו - אחראית להנפקת קודים בארצות הברית ובקנדה, והתקשרות המספור האירופית, ה-EAN שבבריסל, אחראית להנפקת קודים ב-98 מדינות ברחבי העולם (נכון ל-2004), באמצעות שלוחות מקומיות. השלוחה הישראלית של EAN היא "האגודה לקידוד המוצר".
השימוש בטכנולוגיית ברקוד הוא חלק בלתי נפרד מחיינו. ניתן לראות מדבקות ברקוד (barcode labels) ותויות הברקוד על כל פריט ופריט במגוון רחב של תעשיות.